Alle antwoorden op veelgestelde vragen

Wat is Steunwijzer?

Steunwijzer is de digitale sociale kaart van de gemeente Breda. De website biedt een overzicht van aanbieders die een contract hebben met de gemeente Breda voor ondersteuning vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Ook is het gecontracteerde aanbod voor Jeugdhulp van de gemeente Breda en Regio West Brabant Oost (Altena, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout) zichtbaar. 

Met Steunwijzer kunt u aanbieders vinden en met elkaar vergelijken op de punten die u belangrijk vindt. 

Aan Steunwijzer kunnen geen rechten ontleend worden.

Voor wie is Steunwijzer toegankelijk?

Steunwijzer is openbaar toegankelijk. Gecontracteerde aanbieders kunnen inloggen om hun profiel in te vullen met gegevens over hun diensten en organisatie.

Welke ondersteuning kan ik vinden op Steunwijzer?

U vindt op Steunwijzer onder andere het gecontracteerde aanbod vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor:

  • Individuele begeleiding
  • Daginvulling (dagbesteding)
  • Beschermd wonen
  • Huishoudelijke ondersteuning

Ook vindt u op Steunwijzer het gecontracteerde aanbod voor jeugdhulp. 

Wat kan ik met Steunwijzer doen?

Steunwijzer helpt u om de juiste aanbieder te vinden als u een hulpvraag heeft waarvoor u een Wmo maatwerkvoorziening krijgt. Op Steunwijzer staan alle gecontracteerde aanbieders voor Wmo. U kunt met Steunwijzer aanbieders met elkaar vergelijken. 

U zoekt zelf naar een passende aanbieder. U kunt hierbij ook ondersteuning vragen van iemand uit uw sociaal netwerk of iemand van Zorg voor elkaar Breda. 

Hoe kan ik zoeken in Steunwijzer?

Steunwijzer bevat informatie over tientallen aanbieders. Met een zoekopdracht vindt u uw aanbieder.

  • U typt uw zoekopdracht in het zoekvenster, bijvoorbeeld daginvulling.
  • U kunt ook de naam invullen van een aanbieder die u kent. 
  • U kunt een soort ondersteuning aanklikken, bijvoorbeeld Wmo individuele begeleiding.

In alle gevallen krijgt u een aantal aanbieders te zien. Met het invullen van filters kunt u uw zoekopdracht verfijnen. Voorbeelden van filters zijn: soorten ondersteuning, locatie, leeftijd, productcode of taal. 

Hoe kan ik aanbieders met elkaar vergelijken?

Na het invoeren van uw zoekopdracht ziet u een lijst met aanbieders. Vink het witte vakje voor het logo aan en klik op de ‘vergelijk’ button onderin. Steunwijzer zet de geselecteerde aanbieders naast elkaar met hun specialiteiten en kenmerken. Ook toont Steunwijzer een aantal andere keuzes . Zo kunt u op basis van uw wensen kijken welke aanbieder het best bij uw situatie past.

Wat biedt Steunwijzer mij?

Steunwijzer biedt u een totaaloverzicht van de gecontracteerde aanbieders. Vooral bij specifieke hulpvragen heeft u een overzicht van de meest geschikte aanbieders voor uw vraag. Zo maakt u ook kennis met aanbieders waar u minder of niet bekend mee bent.

Wat maakt Kiesjezorg.nl anders dan Steunwijzer Breda?

De websites www.kiesjezorg.nl en www.breda.steunwijzer.nl zijn bedoeld als service voor inwoners. Op deze sites staan alle gecontracteerde aanbieders van jeugdzorg en Wmo. Deze sites zijn openbaar toegankelijk.  Inwoners kunnen zich hier oriënteren op het gecontracteerde aanbod en de aanbieders ervan.

Ik zie een fout op de website en ik mis informatie. Wat kan ik doen?

Ziet u een fout in de informatie? U kunt dit doorgeven aan de klantenservice van Steunwijzer. Dit kan via e-mail (klantenservice@steunwijzer.nl) of telefonisch via 085 – 30 33 464.

Ik heb vragen over het privacy beleid

Voor vragen over het privacy beleid, de toegankelijkheidsverklaring en de algemene voorwaarden kunt u contact opnemen met Steunwijzer. Dit kan via e-mail (klantenservice@steunwijzer.nl) of telefonisch via 085 – 30 33 464.

Het privacy beleid vindt u hier.

Ik heb een vraag over de ondersteuning op Steunwijzer

U kunt contact opnemen met uw Wmo klantmanager van de gemeente, of contact opnemen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Breda: 14 076. Ook kunt u mailen naar steunwijzer@breda.nl.

Waar kan ik met vragen of tips over de website terecht?

Heeft u een vraag over de website? Heeft u tips? Mist u informatie?

Neem dan contact op met onze servicedesk. U bereikt ons via klantenservice@steunwijzer.nl of telefonisch via 085 - 30 33 464.

Kan ik naar een aanbieder die niet gecontracteerd is bij de gemeente?

Vindt u dat het aanbod van de gemeente niet voldoende bij u aansluit? Dan kan een persoonsgebonden budget (pgb) een oplossing zijn. Daarmee kunt u zelf ondersteuning inkopen. U draagt voor deze ondersteuning zelf een aantal verantwoordelijkheden. Wanneer u gebruik wilt maken van een aanbieder zonder contract met de gemeente, kunt u helaas Steunwijzer niet gebruiken om informatie te vinden.

Aan een pgb zitten voorwaarden verbonden. Meer informatie kunt u opvragen bij uw klantmanager. 

Hoe zorg ik voor een kwalitatief goede inhoud?

Steunwijzer biedt u veel vrije tekstvelden en filters om uw zorgaanbod goed vindbaar te maken. Ook kunt u een filmpje toevoegen aan uw pagina. Kies zorgvuldig wat voor uw aanbod van toepassing is. Beschrijf  de kenmerken van uw organisatie en uw aanbod in begrijpelijke taal. Maak de informatie zo specifiek mogelijk, zodat inwoners u kunnen vinden op waar u goed in bent.


Download hier de handleiding voor zorgaanbieders.

Hoe kom ik hoger in de zoekresultaten?

Het is belangrijk om duidelijk te beschrijven welke diensten uw organisatie biedt. Heeft u een dienst gericht op 'dyslexie'? Zorg dan dat het woord 'dyslexie' in de titel en beschrijving van een Dienst staat. 

Wat is het onderscheid tussen Organisatie en Diensten?

Organisatie: hier gaat het over wat uw hele organisatie doet en hoe u in het algemeen werkt. Wat zijn al uw specialismen, voor welke leeftijden heeft u aanbod? Op wat voor locaties biedt u uw zorg aan.

Dienst: hier beschrijft u uw specifieke aanbod. Benoem waarin uw aanbod zich onderscheidt van andere aanbieders. Kies bij iedere dienst de specifiek hierbij passende leeftijd, specialismen en locatie.

Wat is het nut van het beschrijven van de Methodiek bij een dienst?

Een goede beschrijving helpt ook weer om duidelijk te maken waarin uw zorg zich onderscheidt. Gebruik geen afkortingen en beschrijf kort de kern van een bepaalde methodiek.

Welke leeftijden vul ik in en waar zet ik die?

Bij organisatie: vink alle leeftijdsgroepen aan voor wie u werkt. Bedenk wel: als u gecontracteerd bent voor jeugdzorg en u begeleidt ook de ouders, vul dan toch bij leeftijd tot 18 jaar in.

Bij Diensten: vul de specifieke leeftijdscategorieën in die bij de dienst horen.

Wat is het nut van het invullen van zoekwoorden bij de Diensten?

Deze woorden helpen u om gevonden te worden. De zoekwoorden werken vergelijkbaar zoals u bijvoorbeeld een Google zoekopdracht intypt. Schrijf hier daarom in een paar woorden wat uw aanbod kenmerkt. Denk aan woorden waarvan u verwacht waarop de inwoner zal zoeken.

Waar kan ik met vragen of tips over Steunwijzer terecht?

Heeft u een vraag? Heeft u tips? Mist u informatie?

Mail uw vraag aan: klantenservice@steunwijzer.nl

Ik heb een inhoudelijke vraag over Steunwijzer

Neem contact op met de gemeente Breda via het algemene telefoonnummer: 14076 of mail naar steunwijzer@breda.nl

Kan ik twee productcodes aan één product koppelen?

Nee, dat kan niet. Een productcode is gekoppeld aan een vergoeding. Er kunnen niet twee vergoedingen aan een product gekoppeld zijn. Zodoende mag er één productcode aan een product worden toegekend. Wel kunt u verschillende diensten aan één productcode toevoegen. Op die manier kunt u uw aanbod nauwkeurig beschrijven. 

Ik mis een productcode waarvoor ik gecontracteerd ben

De beheerder van deze website kiest de productcodes waarvoor u gecontracteerd bent. Neem contact op met de beheerder of contractmanagement bij de gemeente via steunwijzer@breda.nl.

Ik kan geen productcode toevoegen

De gemeente voegt productcodes toe waarvoor u bent gecontracteerd. U kunt dit niet zelf doen.

Waar kan ik technische ondersteuning krijgen?

Voor technische ondersteuning werken wij samen met Steunwijzer. Voor hulp bij het plaatsen van uw aanbod kunt u bellen naar de klantenservice van Steunwijzer, telefoon 085 - 30 33 464, of mailen naar klantenservice@steunwijzer.nl.

Waarom mag ik maar een beperkt aantal specificaties toevoegen?

Dit is om de vindbaarheid te optimaliseren. Door uw belangrijkste specificaties toe te voegen, maakt u het de gebruikers gemakkelijker om u te vinden op dat wat u het best kenmerkt. Dit levert de beste match met de hulpvraag op. Het staat u vrij om meerdere diensten te beschrijven en daar andere specificaties te selecteren.

Waarom krijg ik een automatische e-mail over mijn inhoud?

Steunwijzer controleert wanneer u de laatste wijziging heeft doorgevoerd in uw account. Wanneer uw informatie niet compleet is, ontvangt u een automatische e-mail. Hierin wordt u verzocht om de actualiteit van de data te controleren.